Τι σχέση έχει το κερκυραϊκό καρναβάλι με την αποκριά; Αναφερόμαστε φυσικά σ’ αυτό το στημένο, που διοργανώνεται τις τελευταίες δεκαετίες. Εκδηλώσεις χωρίς λαϊκή συμμετοχή χωρίς σάτιρα, χωρίς αυθορμητισμό, φτιαγμένες με μια αισθητική τηλεοπτικού σόου που ανταγωνίζεται επάξια τις πρωινάδικες εκπομπές.
Η Αποκριά είναι μια Διονυσιακή γιορτή που επέζησε, παρά την αντίθετη θέση της εκκλησίας. Στηρίζεται στη σάτιρα, την ανατροπή της καθημερινότητα. Mε το μασκάρεμα, που πίσω από την ανωνυμία της στολής, δίνει την δυνατότητα αλλαγής ρόλων. Αποκριά είναι η κριτική στα κακώς κείμενα της κάθε εξουσίας. Αποκριά σημαίνει σεξουαλική απελευθέρωση, γιορτή για το τέλος του χειμώνα και χαρά για την επικείμενη άνοιξη.
Τι σχέση έχει το καρναβάλι της Κέρκυρας με την αποκριά;
Η παρέλαση, αποκορύφωμα των εκδηλώσεων, είναι και αυτή προσαρμοσμένη στα μέτρα των χορηγών, με «διατεταγμένο» κέφι μπροστά στις κάμερες, δίχως τη συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας - αν εξαιρέσει κανείς κάποια σωματεία (φιλαρμονικές, μαζορέτες ) που και αυτά σύρονται και περιορίζονται, απλά για να παρελάσουν.
Αυτό το καρναβάλι δεν μας αφορά, έκλεισε πια τον κύκλο του και πρέπει να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος στους κόλπους της τοπικής κοινωνίας, για ένα Καρναβάλι με μεγαλύτερη συμμετοχή, με εκδηλώσεις που να χαρακτηρίζονται από αυθορμητισμό, σάτιρα και πραγματικό κέφι.
Όλα τα παραπάνω για να αντιπαραθέσω μια ελπιδοφόρα προσπάθεια που ξεκίνησε αυθόρμητα από μια μικρή ομάδα Κερκυραίων το 1979, με πρωτεργάτη – ιδρυτή, τον οινολόγο Ανδρέα Στίνη. Στη δεκαετία του 1990 η «Ομάδα Σατυρικού Καρναβαλιού», όπως είναι ο τίτλος της, μεγάλωσε με την συμμετοχή πολλών Κερκυραίων και έδωσε μια άλλη αισθητική, ενώ παράλληλα άνοιξε δρόμους αισιοδοξίας για την αναβίωση του κερκυραϊκού καρναβαλιού στα πρότυπα που το γέννησε.
Όσοι συμμετέχουν στις εκδηλώσεις της ομάδας, έχουν να λένε για το πόσο καλά περνούν σε αυτήν την όμορφη παρέα, με αποδράσεις από την καθημερινότητα, τσιμπούσια γλέντια και τραγούδια, πειράγματα που δεν πειράζουν και αυθορμητισμό εγγύηση για να μην οδηγηθούν στο «δήθεν». Τους βλέπει ο Διόνυσος και τους καμαρώνει.
Ναι στη Αποκριά, την ανθρώπινη επαφή, τη συμμετοχή, το πείραγμα, τον ερωτισμό. Όχι στο σεξισμό, το δήθεν κέφι, την παθητική παρακολούθηση, τη φτήνια, την υποβάθμιση των ανθρώπινων σχέσεων.
Η ομάδα Σατυρικού Καρναβαλιού αποτεθεί σήμερα τον πυρήνα για ένα πραγματικό Καρναβάλι στη Κέρκυρα.
Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αν ο Τσε είχε ασκήσει εξουσία τίποτα δεν θα ήταν σήμερα...
Έχω αναρωτηθεί πολλές φορές, τι είναι αυτό που μεταμορφώνει τους ανθρώπους - προς το χειρότερο φυσικά - όταν αποκτήσουν εξουσία; Δεν πρόκειτ...
-
Το έγραψα πέρυσι «κατόπιν εορτής», το θυμίζω σήμερα λίγες μέρες πριν το Πάσχα, χωρίς να έχω την ψευδαίσθηση, ότι θα αλλάξει κάτι. Τ...
-
Όταν το 2007 η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας, με την σφραγίδα της UNESCO εντασσόταν στον κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς, υ...
-
Τα πράγματα παίρνουν επικίνδυνες διαστάσεις. Ο αποκλεισμ ό ς του ΧΥΤΑ έπρεπε να έχει λήξει χθες. Η συνέχιση του αποκλεισμού από το...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου