Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

Εκλογές: Η γενοκτονία των λέξεων

Σκέπτομαι αυτές τις μέρες, αυτούς που γράφουν επαγγελματικά για πολιτικούς, πόσο χαμηλά μπορούν να πέσουν τα κείμενά τους.

Αυτοί οι γραφιάδες, που πολλές φορές, πέρα από την τέχνη της γραφής, καταθέτουν και τη ψυχή τους, βρίσκονται αντιμέτωποι, με την απόλυτη αντίφαση, γιατί μπορεί τα κείμενα να είναι φωτισμένα, δεν έχουν όμως καμία συνάφεια με τις προθέσεις όλων αυτών που τα διαλαλούν.
Διαβάζοντας τη “λιποθυμία των λέξεων” του Μάνου Χατζιδάκι, σκέπτομαι πόσο τυχερές είναι οι λέξεις, όταν συνεργάζονται με δημιουργούς και υπηρετούν την τέχνη και πόσο άτυχες, δυστυχισμένες, όταν πέφτουν στα χέρια των πολιτικών.


Μπροστά στα νεκροταφεία των λέξεων που δημιουργούν και ειδικά σε προεκλογική περίοδο οι πολιτικοί, χρειάζεται ένας Μάνος Χατζιδάκις, που θα τις αναστήσει, λέξεις που θα δώσουν μια άλλη αισθητική, που θα απορρίπτουν τη σκόνη από την καθημερινή τους χρήση και θα ξαναπάρουν την αρχική τους πρόθεση, τη δύναμη της καταγωγής τους. Ένα μικρό απόσπασμα από την “λιποθυμία των λέξεων” το παρακάτω
Γιατί μ' ενθουσιάζει η ιδέα να μιλήσω για λέξεις, που ξαπλώνουν με ηδυπάθεια για να παντρευτούν τους ήχους, ειδικά τακτοποιημένους κι αποκλειστικά συνταιριασμένους γι' αυτές.
Όταν οι λέξεις έρχονται σ' επαφή μ' αυτό που λέμε Μουσική, πριν απ' όλα λιποθυμούν, ξαπλώνουν, παραδίδονται και χάνουν κάθε από φυσικού τους ενέργεια, κίνηση, ζωή. Κι ύστερα αρχίζει η περιπέτεια της μελωδίας. Πρέπουσας ή απρεπούς. Κατάλληλης ή ακαταλλήλου.
Εγώ όμως θα σας μιλήσω για την πρέπουσα και κατάλληλη. Γι' αυτήν που θα ταιριάξει άρρηκτα με τις λέξεις, έτσι που δύσκολα θα τις διαβάζει κανείς μετά, χωρίς ν' αργοκυλά στον νου του το μελωδικό τους ντύσιμο. Μια και η λέξη όταν την πολιορκεί η Μουσική, λούζεται την παρθενική της χάρη και δίχως δική της ρυθμική αγωγή, μένει γυμνή έτσι καθώς ξαπλώνει στο κρεββάτι των «πέντε γραμμών», για να την κάνει δική του ο μουσικός.
Για να συζευχθεί η λέξη με τη Μουσική, οφείλει να περάσει μεσ' απ’ την κάθαρση της ποιητικής θεραπείας. Να αποκτήσει ποιητική υπόσταση - που σημαίνει, να ξαναβρεί αυτή την προαναφερθείσα «παρθενική χάρη» και ν' αποκαλυφθεί καινούργια, απρόοπτη, έτσι καθώς θα τοποθετηθεί πλάι σε άλλες καινούργιες κι απρόοπτες αναγεννημένες λέξεις
Κάθε αυθαίρετο ρυθμικό πλησίασμα της Μουσικής, που δεν παίρνει υπ’ όψη της την εσωτερική ρυθμική αγωγή του στίχου, κινδυνεύει να καταλήξει σε μιαν αταίριαχτη και προδομένη συνουσία…
Αυτά για τις λέξεις και για τις ιδιότυπες «ερωτικές» συνήθειές τους .. Άλλα δεν έχω να σας πω, προς το παρόν. Ίσως ξαναμιλήσουμε, αν δεν βυθιστώ κι εγώ ζαλισμένος σε κάποιο κίτρινο ποτάμι, προσπαθώντας ν' αγκαλιάσω ένα φεγγάρι”. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Να ένα δημιουργικό παιχνίδι

Με αφορμή την σύλληψη μαθητών και το σχηματισμό δικογραφίας εναντίον τους από την αστυνομία, για τις κινητοποιήσεις τους, κατά των ιδιωτικών...