Να σταματήσει αυτο το πανηγύρι

Το έγραψα πέρυσι  «κατόπιν εορτής», το θυμίζω σήμερα λίγες μέρες πριν το Πάσχα, χωρίς να έχω την ψευδαίσθηση, ότι θα αλλάξει κάτι.  
Το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής, έγινα μάρτυρας ενός απίθανου μποτιλιαρίσματος επιταφίων.   Στη συμβολή «Νικηφόρου Θεοτόκη» και «Φιλαρμονικής», για πολλή ώρα εν μέσω του πλήθους, που απαθανάτιζε, τις στιγμές της «ανείπωτης λύπης»,   ακινητοποιήθηκαν δυο ανθοστολισμένοι επιτάφιοι,  συνοδευόμενοι από φιλαρμονικές, χορωδίες,  προσκόπους - όχι άλκιμους - παππάδες, νόντσολους και μικρά κοριτσάκια που έραιναν με ροδοπέταλα. Επόμενο ήταν, δεν χωράει άλλους αυτή πασαρέλα… 
         Φαίνεται ότι η Κέρκυρα, αφού δεν μπορεί να κάνει  ένα καρναβάλι της  προκοπής, έχει βάλει τα δυνατά της, να μετατρέψει τις πασχαλινές  θρησκευτικές εκδηλώσεις,  σε καρναβαλικές. Το πολυδιαφημισμένο Κερκυραϊκό Πάσχα  είναι ένα μεγάλο ψέμα. Η επιτομή του «φαίνεσθαι».   Σαν εκείνον τον κόκκινο μπότη με τα διαφημιστικά,  που χρειάζεται γερανός για να τον ανεβάσει στο ψηλό μπαλκόνι που αντικρίζει την πλατεία της πόλης,  σαν εκείνα τα αναμμένα μπαλόνια, που το βράδυ της Ανάστασης, κάτω από καλύτερες  καιρικές συνθήκες, θα μπορούσαν να επιστρατεύσουν την πυροσβεστική.  Σαν τα πυροτεχνήματα  με τα κοντά πόδια, που η λάμψη  τους  διαρκεί  όσο  το ψέμα. Το  λέμε χρόνια να σταματήσει αυτό το πανηγύρι.  Να σταματήσει αυτή η φιέστα που θυμίζει καρναβάλι,  «Αστόρια» έχουμε καταντήσει. Από τους συνταξιούχους προσκόπους, τις αδελφές νοσοκόμες, τους ναύτες και τους «πεζοναύτες», μέχρι το τελευταίο λυκόπουλο, όλοι θέλουν να λάβουν μέρος σε αυτήν την παράνοια που ονομάζεται Κερκυραϊκό Πάσχα. Θα με ρωτήσετε για ευθύνες,  όλοι έχουμε ένα μέρος ευθύνης, κυρίως όμως έχουν  η θρησκευτική και πολιτική ηγεσία, που χρόνια τώρα σέρνονται κάτω από μια άνευ προηγουμένου εμπορευματοποίηση   και έχουν μετατρέψει μια θρησκευτική γιορτή, που  στο νησί μας ξεχώριζε ο εορτασμός της,  σε μια ατραξιόν κακού γούστου.
          Την επιτυχία, θα το δείτε αύριο και γραμμένο και στον τοπικό τύπο,  την μετρούν  με όρους αγοράς, με τις αφίξεις, την αγοραστική δύναμη των επισκεπτών, την πληρότητα των ξενοδοχείων, τις εισπράξεις των καταστηματαρχών.  Τι και αν  συγκρούονται οι επιτάφιοι . Το κέρδος μετράει.
Η θρησκευτική ηγεσία, που θα μπορούσε ως  καθ΄  ύλην αρμόδια να σταματήσει αυτήν την  κατρακύλα, δείχνει όλα αυτά τα χρόνια να  ακολουθεί τις επιταγές της αγοράς, επικροτεί  τις εκδηλώσεις του "φαίνεσθαι",  «δίνει την ευλογία της», σε μια λογική που θέλει να μετατρέψει μια παράδοση  υψηλής θρησκευτικής και πολιτισμικής αξίας, σε φτηνό τουριστικό προϊόν.
Το χειρότερο είναι, ότι αυτό το καρακιτσαριό  επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς και στην κερκυραϊκή ύπαιθρο.  Μικρά πανηγυράκια, κακέκτυπα της μεγάλης εικόνας, στήνονται πλέον στα χωριά του νησιού μας, σβήνοντας τα αρώματα της άνοιξης που περνούν  μέσα  από τα ασβεστωμένα στενά σοκάκια .
Τα θρησκευτικά δρώμενα  σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα τοπικά έθιμα  μέσα σε ένα περιβάλλον φυσικού κάλλους, με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά,  που έχουν καταστήσει το Κερκυραϊκό Πάσχα μοναδικό, δυστυχώς χρόνο με το χρόνο,  βλέπουμε να εντάσσονται στην υπηρεσία της αγοράς.  Και η λογική της αγοράς, που δεν έχει το θεό της, ή μάλλον θεός της είναι  το χρήμα,  ξέρετε πού οδηγεί τα πράγματα. Το βιώνουμε… Μας τα πήραν όλα, να μη  μας πάρουν και το Πάσχα...


Σχόλια

Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ο χρήστης Maldiluna Lino είπε…
Υπάρχει περίπτωση ο χρήστης Ανώνυμος να είναι ο ίδιος συνεπείς ηλίθιος σε όλα τα σχόλια ή πολλοί Ανώνυμοι μοιράζονται την ίδια ηλιθιότητα ?
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Λυπάμαι για εσάς που σπεύσατε να σχολιάσετε με το περιορισμένο λεξιλόγιο σας. Είτε συμφωνείτε είτε διαφωνείτε ο καθε ενας εχει δικαίωμα να εκφράσει την άποψή του όταν αυτή δεν θίγει και δεν προσβάλλει. Δυστυχώς τα σχόλια σε αυτό το άρθρο αντικατοπτρίζουν το επίπεδο του Κερκυραίου που όταν ακούει άποψη που δεν του αρέσει τα ζωώδη ένστικτά του αναλαμβάνουν την απονομή δικαιοσύνης. Μπορεί και να μην είναι τυχαίο αφου η Κέρκυρα εχει, ή είχε μέχρι πρότινος, το μεγαλύτερο ποσοστό αναλφάβητων αναλογικά του πληθυσμού της, στην Ελλάδα. Ας αποκτήσουμε μια παιδεία η οποία θα μας εμποδίζει προοδευτικά να απαντάμε με την πιο φτηνή πλευρά του εαυτού μας, χωρίς επιχειρήματα, όταν μια άποψη δεν συνάδει με την δική μας, αφού αγαπάμε τόσο αυτό το νησί και ας καταλάβουμε επιτέλους οτι μόνο αυτό θα μας σώσει, η παιδεία! Να σημειώσω εδώ πως τον αρθογράφο δεν τον γνωρίζω και δεν σχολιάζω αν συμφωνώ ή διαφωνώ με τα όσα γράφει!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Κύριε Αρμένη,
καλέστε τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Ο πιο πάνω σχολιαστής επιδεικνύει προφίλ επικίνδυνου ψυχωσικού ατόμου με παραληρηματική συμπεριφορά. Είναι επικίνδυνη και η διάρκεια του παροξυσμού του. Καλό θα ήταν να ταυτοποιηθεί.΄
Με εκτίμηση πάντα στο πρόσωπό σας.
Σταθερός σας αναγνώστης.
Π.Τ.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Den sumfwnw mazi tou. Sevasti i apopsi tou parola auta. Kai kala tha kanete na ti sevasteite k eseis karagiozides. Den eimaste iraq.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Είναι προφανές πιστεύω ότι ο κάθε ανώνυμος είναι διαφορετικός,για όσους έχουν αμφιβολία. Κ.ανώνυμε "Κερκυραίε" που πρώτα σε ενδιαφέρει η παιδεία και μετά όλα τα υπόλοιπα, να σου απαντήσω ότι αυτό το "καρναβάλι" που αποκαλεί ο αρθρογράφος, όσο κοινότυπο κ αν έχει γίνει,όσο "must" κ αν έχει γίνει, όσος κόσμος κ αν έρχεται κάθε χρόνο, είναι το μεγαλύτερο κομμάτι ΠΑΙΔΕΙΑΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ αυτού του νησιού!!! Όταν βλέπεις περί τους 500-700 μουσικούς την Μ.Παρασκεύη, μεγάλο ποσοστό των οποίων, σπαταλάει τον προσωπικό του χρόνο για 5 πρόβες,εαν αυτό κ.Ανώνυμε δεν αποκαλείται Κερκυραϊκή παιδεία τότε τι είναι??
Η άποψη του καθενός είναι σεβαστη κ.Ανώνυμε, είτε είναι αμόρφωτος, είτε είναι μορφωμένος. Εξαρτάται πως εκλαμβάνει κανείς τη μόρφωση.
Ο χρήστης Kostas Dendrinos είπε…
Μόνο ντροπή. Οχι για αυτόν που έγραψε το κείμενο αλλά για τα υβριστικά σχόλια που ακολουθούν.
Ο χρήστης Errika Tzafesta είπε…
Η παιδεία αγαπητέ αφορά στα υβριστικά σχόλια.
Ο χρήστης Spyros Chirdaris είπε…
αγαπητέ κύριε Αρμενη αφες τοις Κερκυραίοις ου γαρ οιδασι τι ποιουσιν τυφλωμενοι απο τα οβολα!!! Μαζί σου!!! Ένας Κερκυραίος που ο πολιτισμός του δεν είναι η Τιούμπα που έπαιζε στη Φιλαρμονική εποχές του 80 τότε που ο Επιτάφιος δεν ήταν πασαρέλα!!!
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Σε κάλεσε κανείς και δεν το ξέρουμε ???
Ο χρήστης giantse είπε…
Βασικά διαφωνώ με το κείμενο. Όμως ο γράφων απλά εκφράζει άποψη. Τα σχόλια επιβάλλεται να είναι πιο κόσμια.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Και τί δεν θα έδινα να ήμουν ξανά μαθήτρια ....να συνοδεύω από το μεσημέρι τους στολισμένους επιτάφιους μέχρι αργά το βραδυ τον τελευταίο της Μητροπόλεως που κάθε Κερκυραίος νιώθει ρίγος στο Άκουσμα του Adagio.Ακόμη και ο καιρός πάντα την Μεγάλη Παρασκευή είναι μουντός αφού " πενθεί " όλη η πλάση. Τα πόδια μας μουδιασμένα αλλά η κούραση δεν υπάρχει το να συνοδεύουμε τον επιτάφιο μόνο περηφάνια και κατάνυξη μας γέμιζε. Το Μεγάλο Σάββατο 9.00 πρωί στις Καρντελακουες να "βγάλουμε" τον επιτάφιο του Αγίου Σπυρίδωνα με την συνοδεία του "Αμλέτο" απ τις υπεροχες Φιλαρμονικές του νησιού. ...Η πρώτη Ανάσταση με το έθιμο των μπότηδων που βασίζεται στο Ευαγγέλιο ...συνεθλιψε τον Θάνατο ως κεραμικό σκεύος .... Η χαρμόσυνη μουσική των "Γραικών" να μπλέκεται με τα Χριστός Ανέστη και το τσαλαπατημα των κομματιών των μπότηδων που πολλοί πέρνουν σαν ενθύμιο απ το μοναδικό θέαμα ...Οι ντοπιες κοπελιές ντυμένες με τις παραδοσιακές στολές να μοιράζουν "κολομπινες" στον κόσμο ..Και το βράδυ η πλατεία....γινεται ένα ποτάμι από αναμένα κερια στα χέρια των πιστών αλλά και στα παράθυρα και τα μπαλκόνια των σπιτιών ....Η νύχτα γίνεται μέρα απ το φως τους....και μαζί μ αυτά ο ουρανός γεμίζει με χρώματα και σχήματα απ τα πυροτεχνήματα που κόβουν την ανάσα. ...Ο Σταυρός του φρουρίου αλλάζει χρώμα από το πένθιμο μωβ που είχε όλη την Μεγάλη Εβδομάδα σε χαρμόσυνο λευκό. Η μυρωδιά της πασχαλιάς της βιολέτας και της φρέζιας δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια ....Πρέπει να το ζήσεις να το νιώσεις ...Την ανατριχίλα και τον κόμπο στον λαιμό απ την κατάνυξη.....Αυτό είναι Πάσχα για μένα ...Δεν βλέπω που αυτός ο "κυριος" βλέπει κάποιο καρναβάλι....Καλύτερα του πάει η Πάτρα στο τριώδιο. Εμείς οι Κερκυραίοι τά έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα ..τα λέμε ΠΊΣΤΗ. Μόνο τότε νιωθεις το θείο Δράμα και την Ανάσταση. Μην μας λερώνετε αυτά που περιμένουμε και έχουμε ζήσει από παιδιά και ως σήμερα με την ίδια λαχτάρα τα ξαναζουμε. Προσβαλετε το νησι μας και κάθε Κερκυραίο.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Και επειδή δεν μ αρέσει να κρύβομαι πίσω απ την ανωνυμία ...να σας συστηθώ ΑΥΛΩΝΙΤΗ ΧΡΙΣΤΊΝΑ Περήφανη που είμαι Κερκυραια.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Ο συγγραφεας καλα κανει και γραφει την αποψη του οποια κ αν ειναι. Τη στηριζει επωνυμα. Οσοι σπευδουν να σχολιασουν θα επρεπε να το κανουν επισης επωνυμα ιδιως τα γελοια ατομα που βριζουν καλυμμενα απο την ανωνυμια.
ΚΟΤΕΣ Ε ΚΟΤΕΣ, ΔΕΝ ΕΧΕΤΕ ΤΑ ΚΟΤΣΙΑ ΟΥΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΣΑΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΕΤΕ ΕΠΩΝΥΜΑ!!!!

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Επιτέλους κύριε Αρμένη πείτε κάτι! Πώς αφήνετε τόσα αρνητικά και υβριστικά σχόλια να μαγαρίζουν την αξιόλογη σελίδα σας; Σας διαβάζω καθημερινά εδώ και χρόνια και λυπάμαι που ανεχθήκατε τέτοια αντιμετώπιση, ειδικά από Κερκυραίους όπως εσείς... Η άποψή μου πως είστε Συγγραφέας (με κεφαλαίο σίγμα) δεν πρόκειται ν' αλλάξει από μερικές δεκάδες σχόλια. Μου αρέσει ο τρόπος που γράφετε και ποτέ δεν αμφέβαλα, ως τώρα τουλάχιστον, για την ακεραιότητά σας. Το μόνο ίσως που με ξενίζει κάπως - ότι κάποιες φορές αναφέρεστε στα κακώς κείμενα της τοπικής κοινωνίας, αλλά ελπίζω ότι ακόμα υπάρχει "ελευθερία της γνώμης" του καθενός μας χωρίς εισαγωγικά, και ποιός είμαι αλήθεια εγώ για να κρίνω την καθημερινότητα που ζείτε;

Με εκτίμηση

Αλέξανδρος Π.
Ο χρήστης Spyros Chirdaris είπε…
«Η πρώτη Ανάσταση με το έθιμο των μπότηδων που βασίζεται στο Ευαγγέλιο ...συνεθλιψε τον Θάνατο ως κεραμικό σκεύος .... Η χαρμόσυνη μουσική των "Γραικών" να μπλέκεται με τα Χριστός Ανέστη και το τσαλαπατημα των κομματιών των μπότηδων που πολλοί πέρνουν σαν ενθύμιο απ το μοναδικό θέαμα ..»

"Χριστός Ανέστη" στις 11 το πρωί;;;; μάλλον εγώ έζησα σε κάποια άλλη Κέρκυρα

Ενημερωτικά η κακώς λεγόμενη "πρώτη Ανάσταση" αφού δεν υπάρχει δεύτερη η Ανάσταση είναι ΜΙΑ, γίνεται την ώρα που ο Ιερέας εκφωνεί το "Ανάστα ο Θεός κρίνων την Γην" το γιατί πετάμε μπότηδες είναι άλλη συζήτηση και δεν είναι αποκλειστικό της Κέρκυρας απλά επεκράτησε στη πόλη της Κέρκυρας επειδή η Ακολουθία που λέγεται το "Ανάστα ο Θεός..." γίνεται μετά τον Επιτάφιο του Αγίου Σπυρίδωνος που κατ Έθιμον γίνεται μαζί με τη Λιτανεία του Αγίου γι αυτό και ο Άγιος λιτανεύεται ασκεπής ενέχοντας τη θέση του Επισκόπου κατά την Βυζαντινή παράδοση.
Ο χρήστης Spyros Chirdaris είπε…
Το να λέτε τα έθιμα δε "Πίστη" μάλλον κάτι μη σωστά λειτουργεί, ίσως αμαθείς ίσως αμορφωσιά, μήπως το βάρος πέφτει στους ιερείς και τους εκάστοτε Ποιμενάρχες που δεν μερίμνησαν να κατηχήσουν τον παραδοσιακά αμαθή λαό του νησιού και ακούγονται-γράφονται τέτοια σχόλια ;;;
Το Πάσχα η Λαμπριά κυρία.κύριε Ανώνυμε είναι θρησκευτική εορτή και δεν είναι ούτε event ούτε φολκλορικό όπως είπαν κάποιοι.
Τα δρώμενα του Πάσχα είναι ιερές τελετές που ακολουθούν την Ιερά Παράδοση και τους Κανόνες τις Εκκλησίας και όχι το πως θα γεμίσει η τσέπη του καθενός.
Το να περιφέρουμε "αλειτούργητους" Επιταφίους δεν είναι πίστη ούτε έθιμο, είναι παράπτωμα του οικείου Επισκόπου που επιτρέπει σε ιερείς να συμμετέχουν σε Επιταφίους-παρωδίες.
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
ΣΩΣΤΟΤΑΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ. ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΟ ΠΟΥ ΒΡΙΖΟΥΝ ΑΠΕΔΕΙΞΑΝ ΗΔΗ ΠΕΡΙΤΡΑΝΑ ΟΤΙ ΟΥΔΕΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΕΧΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΠΑΡΑ ΠΡΟΚΥΤΑΙ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΣΤΥΓΝΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ. ΕΠΕΙΔΗ ΕΧΟΥΜΕ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΟΦΕΙΛΕΤΕ ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΝΑ ΑΚΟΥΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΔΕΧΕΣΤΕ ΚΑΘΕ ΓΝΩΜΗ Κ ΚΑΘΕ ΑΠΟΨΗ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΝΑ ΒΡΙΖΕΤΕ ΣΑΝ ΜΟΥΣΚΑΡΙΑ ΑΠΟΛΙΤΙΣΤΟΙ ΚΕΡΚΥΡΑΙΟΙ....ΜΠΡΑΒΟ ΚΥΡΙΕ ΑΡΜΕΝΗ ΠΟΥ ΛΕΤΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ. ΟΣΟΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΑΡΑΚΡΑΤΟΣ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑ , ΣΑΣ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΑΚΡΑΔΑΝΤΑ. ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΝΑ ΛΕΤΕ ΠΙΚΡΕΣ ΚΑΙ ΣΚΛΗΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ.
Ο χρήστης Darmani είπε…
Βλεπω οοολα τα ξερεις, να το κοιταξεις αυτο ετσι αρχιζουν οι ψυχασθενειες! Οσο για το ποιος βριζει φαινετεευτυχως που εχεις επιπεδο χα! Εμεις στην υπεροχη ΚΕΡΚΥΡΑ λεμε "να ταν η ζηλεια ψωρα" φιλακια.....
Ο χρήστης Ανώνυμος είπε…
Οι περισσότεροι εδω ειμαστε Κερκυραίοι, αν όχι όλοι. Και ναι, το υβρεολόγιο όπως και οι προσωπικές προσβολές είναι κατακριτέα.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δωρεά ξενοδοχείων «Χανδρής»: Να κλάψουμε ή να γελάσουμε;